2. Do obsługi poczty elektronicznej wykorzystuje się wyspecjalizowane oprogramowanie, uruchomione na stale działających serwerach. Znane i popularne programy tego typu to np.: Sendmail, Postfix, Exim, MDaemon, Qmail.
Program służący do redagowania, wysyłania i odbioru mejli to klient poczty elektronicznej. Popularne programy tego typu to np.:
- tekstowe: Elmo, Gnus, Mutt, Pine,
- graficzne: Eudora, Evolution, KMail, Mail, Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Opera, Pegasus Mail, SeaMonkey, Sylpheed, The Bat!
3. E-mail
Temat
W e-mailu ważny jest temat wiadomości. Ma on zachęcić i zainteresować odbiorcę. Musi się wyróżniać, aby z powodzi innych informacji wyłowił on właśnie Twoją.Powinien:
- być precyzyjny i niezbyt długi
- zawierać w sobie kluczową informację, której dotyczy wiadomość
- pozwolić łatwo odbiorcy odnaleźć wiadomość, nawet po długim czasie
- może mówić o działaniu jakiego oczekujesz od odbiorcy
- Pozdrowienie adresata („Witam”, „Szanowny Panie” itp.)
- Początek wiadomości - przedstaw jej główny cel
- Rozwinięcie
- Zakończenie - zastosuj jedno ze sformułować: „z poważaniem”, „pozdrawiam”, „z wyrazami szacunku” i podpisz się.
4. Wskazówki do treści:
- E-mail powinien być krótki i precyzyjny, gdyż przewijanie „surowego” tekstu jest dość niewygodne.
- Jeśli wiadomość musi być długa lepiej wysłać ją w formie załącznika, natomiast w treści e-maila napisać co zawiera załącznik i co należy z nim zrobić.
- Pisząc do kolegów możesz posługiwać się językiem nieoficjalnym, jeśli jednak jest to wiadomość służbowa, powinna wyglądać profesjonalnie. Jak krótka notatka służbowa.
- Nie pisz w stanie silnego wzburzenia emocjonalnego. Możesz napisać coś czego byś nigdy nie powiedział osobiście.
- Unikaj aluzji i humoru, który mógłby zostać zrozumiany odmiennie od Twoich intencji.
- Stosuj odstępy jednego wiersza pomiędzy akapitami. Tekst będzie w ten sposób bardziej czytelny.
- Pisz od lewej strony. Utarło się (w tradycyjnych pismach), żeby pisać „z poważaniem” z prawej strony. Jednak w e-mailach, z przyczyn technicznych, ta zasada nie obowiązuje.
- Pamiętaj, żeby nie „udziwniać” tekstu, ponieważ na ekranie odbiorcy może wyglądać to zupełnie inaczej niż u Ciebie.
- Adres odbiorcy wpisz tuż przed wysłaniem przygotowanej wiadomości. W ten sposób nie wyślesz jej niedokończonej przez przypadkowe wciśnięcie klawiszy.
Emotikony - "elektroniczne buźki". Ten wspaniały wynalazek, umożliwia pokazanie wyrazu swojej twarzy - uśmiechu, złości, zaskoczenia osobie lub osobom które będą odczytywać nasze literki... Jakże inaczej odbiera się:
6. Wady i zalety korespondencji elektronicznej :
Zalety:
-Bardzo szybki czas dostarczenia.
-Można wysyłać za darmo.
-Dotrze na cały świat w zaledwie kilka sekund.
-Można dodać załączniki.
-Prostota wysyłania
-Bez ruszania się z domu.
Wady:
-Twoja korespondencja może być przechwycona.
-Wystarczy jeden kabelek i twój email/wiadomość dla ciebie ważna może nie dotrzeć.
-Można wysłać tak komuś wirusa.
-Z serwerów mailowych przychodzą nielubiane przez nas reklamy.
-Z serwerów mailowych mogą przychodzić wirusy.
-Potrzebne stałe łacze internetowe
Ciekawy wpis :) brakuje informacji tylko jak dodać podpis w programie pocztowym
OdpowiedzUsuń