środa, 23 października 2013

Korespondencja elektroniczna.

1. Poczta elektroniczna lub krótko e-poczta – usługa internetowa, w nomenklaturze prawnej określana   zwrotem świadczenie usług drogą elektroniczną, służąca do przesyłania wiadomości tekstowych, tzw. listów  elektronicznych – stąd zwyczajowa nazwa tej usługi.


 2. Do obsługi poczty elektronicznej wykorzystuje się wyspecjalizowane oprogramowanie, uruchomione na  stale działających serwerach. Znane i popularne programy tego typu to np.: Sendmail, Postfix, Exim, MDaemon, Qmail.
Program służący do redagowania, wysyłania i odbioru mejli to klient poczty elektronicznej. Popularne programy tego typu to np.:


  • tekstowe: Elmo, Gnus, Mutt, Pine,
  • graficzne: Eudora, Evolution, KMail, Mail, Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Opera, Pegasus Mail, SeaMonkey, Sylpheed, The Bat!
Obecnie dostawcy usług internetowych powszechnie oferują dostęp poprzez przeglądarkę internetową WWW – ten sposób dostępu określa się mianem Webmail.

3. E-mail

Temat

W e-mailu ważny jest temat wiadomości. Ma on zachęcić i zainteresować odbiorcę. Musi się wyróżniać, aby z powodzi innych informacji wyłowił on właśnie Twoją.

Powinien:


  • być precyzyjny i niezbyt długi
  • zawierać w sobie kluczową informację, której dotyczy wiadomość
  • pozwolić łatwo odbiorcy odnaleźć wiadomość, nawet po długim czasie
  • może mówić o działaniu jakiego oczekujesz od odbiorcy
Układ treści
  1. Pozdrowienie adresata („Witam”, „Szanowny Panie” itp.)
  2. Początek wiadomości - przedstaw jej główny cel
  3. Rozwinięcie
  4. Zakończenie - zastosuj jedno ze sformułować: „z poważaniem”, „pozdrawiam”, „z wyrazami szacunku” i podpisz się. 

 4.    Wskazówki do treści:
  • E-mail powinien być krótki i precyzyjny, gdyż przewijanie „surowego” tekstu jest dość niewygodne. 
  • Jeśli wiadomość musi być długa lepiej wysłać ją w formie załącznika, natomiast w treści e-maila napisać co zawiera załącznik i co należy z nim zrobić.
  • Pisząc do kolegów możesz posługiwać się językiem nieoficjalnym, jeśli jednak jest to wiadomość służbowa, powinna wyglądać profesjonalnie. Jak krótka notatka służbowa.
  • Nie pisz w stanie silnego wzburzenia emocjonalnego. Możesz napisać coś czego byś nigdy nie powiedział osobiście.
  • Unikaj aluzji i humoru, który mógłby zostać zrozumiany odmiennie od Twoich intencji.
  • Stosuj odstępy jednego wiersza pomiędzy akapitami. Tekst będzie w ten sposób bardziej czytelny.
  • Pisz od lewej strony. Utarło się (w tradycyjnych pismach), żeby pisać „z poważaniem” z prawej strony. Jednak w e-mailach, z przyczyn technicznych, ta zasada nie obowiązuje.
  • Pamiętaj, żeby nie „udziwniać” tekstu, ponieważ na ekranie odbiorcy może wyglądać to zupełnie inaczej niż u Ciebie.
  • Adres odbiorcy wpisz tuż przed wysłaniem przygotowanej wiadomości. W ten sposób nie wyślesz jej niedokończonej przez przypadkowe wciśnięcie klawiszy.
5.  Emotikony ;)


Emotikony - "elektroniczne buźki". Ten wspaniały wynalazek, umożliwia pokazanie wyrazu swojej twarzy - uśmiechu, złości, zaskoczenia osobie lub osobom które będą odczytywać nasze literki... Jakże inaczej odbiera się: "Ty łobuzie! ;-)", niż: "Ty łobuzie!" Emotikony to już nie tylko "buźki", to małe literowe majstersztyki - bawiące trafnością, zwięzłością i fantazją formy. I wszystko w jednej linijce tekstu! 







                 


6. Wady i zalety korespondencji elektronicznej :

Zalety:
-Bardzo szybki czas dostarczenia.
-Można wysyłać za darmo.
-Dotrze na cały świat  w zaledwie kilka sekund.
-Można dodać załączniki.
-Prostota wysyłania
-Bez ruszania się z domu.

Wady:
-Twoja korespondencja może być przechwycona.
-Wystarczy jeden kabelek i twój email/wiadomość dla ciebie ważna może nie dotrzeć.
-Można wysłać tak komuś wirusa.
-Z serwerów mailowych przychodzą nielubiane przez nas reklamy.
-Z serwerów mailowych mogą przychodzić wirusy.
-Potrzebne stałe łacze internetowe





1 komentarz: